بسم الله الرحمن الرحیم
سلام
و اما یک نکته جالب
امروز در ادامه مطالعه مداوم از تفسیر المیزان
یک نکته خیلی جالب یافتم
روایتی در باره تفسیر آیه چهارم از سوره مبارکه رعد:
اول متن آیه:
وَ فِي الْأَرْضِ قِطَعٌ مُتَجاوِراتٌ وَ جَنَّاتٌ مِنْ أَعْنابٍ وَ زَرْعٌ وَ نَخِيلٌ صِنْوانٌ وَ غَيْرُ صِنْوانٍ يُسْقي بِماءٍ واحِدٍ وَ نُفَضِّلُ بَعْضَها عَلي بَعْضٍ فِي الْأُكُلِ إِنَّ فِي ذلِكَ لَآياتٍ لِقَوْمٍ يَعْقِلُونَ
ترجمه:
در زمين، قطعههاي پهلوي هم هست و با باغهايي از انگور و كشت و نخل، از يك بن و غير يك بن، كه از يك آب سيراب ميشوند، و ما ميوههاي بعضي از آنها را بر بعضي ديگر مزيت دادهايم، كه در اينها براي گروهي كه تعقل كنند عبرتهاست
نکته جالب:
در تفسير برهان از ابن شهر آشوب از" خركوشي" در كتاب" شرف المصطفي"، و ثعلبي در كتاب" الكشف و البيان" و فضل بن شاذان در كتاب" امالي"، (عبارت روايت از فضل بن شاذان است) كه وي به سند خود از جابر بن عبد اللَّه روايت كرده كه گفت:
من از رسول خدا (ص) شنيدم كه به علي بن ابي طالب (ع) ميفرمود: مردم هر يك از يك شجرهاند، و من و تو هر دو از يك شجرهايم، آن گاه اين آيه را تلاوت فرمودند:" جَنَّاتٌ مِنْ أَعْنابٍ وَ زَرْعٌ وَ نَخِيلٌ صِنْوانٌ وَ غَيْرُ صِنْوانٍ يُسْقي بِماءٍ واحِدٍ"، يعني مردم همگي از يك آب سيراب ميشوند كه آن من و توايم،
تفسير برهان ميگويد: اين روايت را" نطنزي" در كتاب خصائص خود از سلمان آورده، و در روايت ديگري چنين آمده:"
من و علي از يك شجره، و مردم از شجرههاي گوناگوني هستند"،
صاحب برهان اضافه ميكند: حديث جابر بن عبد اللَّه را طبرسي و علي بن عيسي در كتاب كشف الغمه نيز آوردهاند
مؤلف: روايت مذكور را سيوطي در الدر المنثور از حاكم، و ابن مردويه از جابر آورده كه گفت: شنيدم رسول خدا (ص) ميفرمود:
اي علي! مردم از شجرههاي مختلف و من و تو هر دو از يك شجره هستيم، آن گاه رسول خدا (ص) اين آيه را تلاوت فرمود:" وَ جَنَّاتٌ مِنْ أَعْنابٍ وَ زَرْعٌ وَ نَخِيلٌ صِنْوانٌ وَ غَيْرُ صِنْوانٍ".
البرهان، ج 2، ص 278 ح 1.
الدر المنثور، ج 4، ص 44.
اینجاست: قرآن و عترت از هم جدایی ناپذیرند.
ثقلین
عالی عالی عالی
التماس دعا
علی الله توکلت
برچسب : نویسنده : roshana1398 بازدید : 147